donderdag 5 februari 2009

Janteloven

Ik snuffel graag het internet af naar verhalen van andere nederlanders die net zo als ons naar het buitenland zijn geëmigreerd. Leuk om te lezen wat hun redenen zijn. Ook diverse verhalen van andere "nedernoren" ( nederlanders in Noorwegen )gelezen.
Maar bij een verhaal stuitte ik op het fenomeen "de wet van Jante"
Dat is een gedragscode voor de scandinavische cultuur. Waarbij voorop staat dat je hier niet je kop boven het maaiveld mag uitsteken. Iets waar ik me wel in kan vinden. De wet van Jante bestaat uit 10 regels die ik jullie niet wilde onthouden.

De tien regels zijn allemaal een variatie op hetzelfde thema en worden als een eenheid gezien. De regels zijn:

Je moet niet denken dat je wat bent.
Je moet niet denken dat je even veel bent als wij.
Je moet niet denken dat je slimmer bent dan wij.
Je moet je niet inbeelden dat je beter bent dan wij.
Je moet niet denken dat je meer weet dan wij.
Je moet niet denken dat je meer bent dan wij.
Je moet niet denken dat je deugt.
Je moet niet om ons lachen.
Je moet niet denken dat iemand om je geeft.
Je moet niet denken dat je ons wat kunt leren.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

hmm..ik vind ze niet echt vriendelijk overkomen...
maar kan aan mij liggen?

Nicole zei

Hoi Gerlinda en Okke,

ik had de Janteloven ook al eens gelezen. Ik weet ook niet goed wat ik er van moet vinden. Aan de ene kant gaat het de arrogantie wel tegen, maar aan de andere kant zijn de regels weer arrogant, vind je niet?! Maar goed, wel leuk om ze hier bij jullie weer tegen te komen.

Groetjes
Nicole

Bouwjaar68 zei

Tja, ik ben meer gecharmeerd van de anti-janteloven (ook op het net te vinden), maar dat is natuurlijk een persoonlijke kwestie.
Voor mij staat de janteloven gelijk aan het onderdrukken van talent, initiatief en energie. Streven naar ontwikkeling, uitblinken en het "geestelijk goed hebben" heeft toch niet zoveel met arrogantie te maken?...
En een beetje competitie hier en daar is gezond en ook gewoon leuk.

Groetjes uit Risør
Emmy

Anoniem zei

Ik heb ze nog nooit eerder gelezen. Er zijn wat dingen waarvan ik zeg moet dat of dat geloof ik niet.
Wat ik ken en heb gehoord van de noren is dat ze zich niet hoger voelen dan een ander. (dat is natuurlijk ook weer persoonlijk;)
En ik vind zelf persoonlijk dat je je zeker niet meer als een ander moet voelen. Je bent en blijft een buitenlander zeggen ze wel eens. En als je als nieuwkomer gelijk het hoogste woord hebt dan haken ze wel af denk ik.
En ik weet natuurlijk niet wie deze regeltjes gemaakt heeft.

Fijn weekend.

Groetjes Nancy

Anoniem zei

Iemand had laatst een keer gesuggereerd dat ik mijn eigen naam eens moest googelen, dus dat heb ik vanochtend gedaan. Ik heet Jante. Ik ken niemand anders met die naam, dus mijn verwachting was dan ook niet dat ik iets zou vinden. Dus wel: jullie website, met de wet van Jante. Ik had er wel eens over gehoord, maar nog nooit helemaal gelezen. Heel apart.
Leuk jullie blog een beetje door te kijken. Als kind en jong volwassene heb ik een een aantal jaren in het buitenland gewoond, en vind het altijd leuk om mensen tegen te komen die ook dat avontuur zijn aangegaan. Mijn man en ik willen dit ook graag voor onze kinderen, dus wij zijn altijd alert voor mogelijkheden om op een gegeven moment te emigreren.
Nogmaals, leuk jullie blog te lezen. Hartelijke groet,
Jante (Nederland)

Onze omgeving