dinsdag 18 augustus 2009

Weekendje zweden

De afgelopen week stond nog in het teken van bezoek uit Nederland. Riet en Gert een paar daagjes gehad. Ik moest helaas veel werken, maar Okke is nog gezellig een dagje met ze naar Hamar geweest. De dag erna was een luier dagje voor hun en het kwam goed uit dat de zon scheen. Wij waren aan het werk die dag en 's avonds was er feest in het dorp.3 dagen feest met veel bezoek, dingen voor de kinderen en gezellige kraampjes. Wij hadden het buurthuis belooft te helpen met het barbequen van de nodige worsten en hamburgers. Zij hebben ook altijd een stand en de opbrengst is dan voor het buurthuis. Dus die avond zijn Riet en Gert ook meegeweest en wat van de feestsfeer geproefd, helaas was het ´s avonds al snel fris dus er was wat minder volk op de been.

De volgende dag, de eerste dag van een aantal daagjes vrij voor ons, gingen Riet en Gert weer verder op tour door Noorwegen en gingen wij voor een paar daagjes naar Zweden. Okke had onlangs een tent gekocht en die wilden we graag uitproberen.

De weersverwachtingen waren niet zo mooi, maar we zijn toch gegaan. We zijn richting Karlstad gereden en een plekje gevonden op een camping aan het water en 2 km van de Ikea. Bofte ik even.

Helaas begon het al gauw te regenen toen we onderweg waren en dat hield helaas niet op. Het bleef regenen en in Karlstad stond ook nog eens een heftige wind. Ja en dan voor het eerst camperen, toch maar doen dus.

Het was een nacht met veel regen en wind, maar de tent bleef staan. Alleen werden de dekens en alle andere dingen wel vochtig en soms best nat. Maar gelukkig was de zon er de volgende ochtend en konden we de bomen mooi als waslijn gebruiken.

Maar nog een nachtje in een natte tent met nat beddegoed, nee dat niet. Dus toch maar voor een nachtje een campinghytte geboekt. Een eenvoudig huisje met bedden en electra, maar geen water.
Na alles verplaatst te hebben naar het huisje zijn we Karlstad gaan verkennen. Redelijk grote plaatst aan een heel groot meer. Er was veel te zien. Mooie gebouwen, prachtige tuinen en een hele oude brug. Aan het eind van de middag nog wat boodschapjes gedaan in het winkelcentra in de buurt van de camping. Ondanks dat het zondag was, waren alle winkels gewoon open. Sommige zelfs tot 22. uur. Voor Noorse begrippen was het een enorm winkelcentrum, dus leuk voor ons om weer eens rond te lopen.

Daarna naar het huisje en lekker wat grillen op onze eenmalige barbeque. Het weer was nog lekker dus dat kon mooi.
Dan een nachtje lekker droog slapen en daarna al weer naar huis terug. We moesten op tijd terug zijn ivm visite die we zouden krijgen.
Maar eerst nog even shoppen bij Ikea. Okke ging vissen en ik ging lekker even winkelen. Daarna weer huiswaarts. Via diverse leuke routes kwamen we in Arvika aan. Een gezellig plaatsje met leuke winkeltjes en een gezellig centrum. Na een bezoekje aan de Lidl, we kunnen het niet laten om even de zweedse grens over te gaan om goedkoop boodschappen te doen, naar huis.
Helaas begon het bij de Noorse grens te regenen en is het niet meer droog geweest. Hopelijk krijgen we nog wat lekkere dagen om lekker van onze vrije dagen te genieten.

Hieronder nog wat foto´s van ons tripje naar Zweden.