zondag 14 december 2008

Julebord

Gisteravond was het dan eindelijk zover. De eerste julebord.(kerstdinner) Het werd georganiseerd door het buurthuis naast ons voor alle leden van het buurthuis.
Okke moest helaas werken, maar ik ben wel gegaan. Vanaf 7 uur begon het met een echte traditionele maaltijd en daarna gewoon lekker wat drinken, kletsen en lol maken. Eerst even nog met Nena langsgeweest, maar die vond al die mensen maar niets. Wat een lawaai. Dus ja dan maar Nena even in de bench zetten en af te toe maar even kijken. Gelukkig is het op loopafstand dat buurthuis.
We kregen dus een maaltijd bestaande uit Ribbe, Medisterkaker en polse met zuurkool en aardappels. Ribbe is een stuk vlees waar toch nog wel het nodige vet aan zit. Medisterkake lijkt op een soort gehaktbal, maar dan heel anders. Polse is worst in NO en die zuurkool is zoet ipv zuur en met kardemonzaadjes er in. Daarbij komt dan nog lekker tytebaerjam. Jam van een soort veenbes en dat maakt het geheel wel erg lekker. Nu ben ik niet zo van de worst en de medisterkake,maar de ribbe heb ik me goed laten smaken. Het toetje was riscreme met saus. Een soort slagroom met rijst er door met rode saus. Niet echt mijn toetje.
Er werd bij de maaltijd een soort kerstbier zonder alcohol geschonken en je kon een glaasje akervit krijgen, dat is met alcohol 40 %. Voor de rest is het hier de gewoonte om bij een feest je eigen drank mee te nemen. Dus na het dinner kwamen de rugtassen te voorschijn. Flesjes wodka en een fles cola, flessen wijn, Wiskey etc etc. Dus de stemming zat er al gauw goed in. Ook werd er steeds 'skal'geroepen
(proost). Al met al een gezellige boel.

Tussen door nog even naar huis geweest voor de hond en toen ik terug kwam was er loodjes verkoop. Met die loodjes kon je prijsjes winnen. Zakjes snoep, een flesje akervit en een fles wijn. Ik was te laat om mee te doen, maar die loodjestrekking was wel een gezellige boel. Wat wil je met al de nodige alcohol achter de kiezen.

Rond een uurtje of 1 vond ik het wel welletjes. Dus een poging om dan naar huis te gaan is erg moeilijk. Op de gang raakte ik nog in gesprek met 2 dames. Een van 45, Catarina en van 62, Liv. Allebei hele lieve mensen en we hebben afgesproken in het nieuwe jaar elkaar beter te leren kennen, want dat wilde ze allebei wel. Even lekker met elkaar eten, wat drinken om zo eens lekker met elkaar te kunnen praten. Ze vonden mij namelijk heel erg leuk en wilde graag zo wel een vriendschap opbouwen.
Eerder die avond zei Catarina al dat ze vond dat iedereen ( van het buurthuis ) ons wel als vrienden beschouwd. Nou mooi compliment toch !!

Oh ja en ze wilde ook wel op de hond oppassen. Vooral Liv heeft veel ervaring met honden, dus als we een keer oppas nodig hadden kunnen we ze bellen.

Dus na de nodige klemmen ( een omhelsing is dat, 3 zoenen doen ze hier niet, alleen een omhelsing. Hadden ze dat maar in NL )ben ik uiteindelijk om 1.30 vertrokken met een heerlijk gevoel. Lekker gegeten, lol gemaakt en nieuwe vrienden erbij.

2 opmerkingen:

Nicole zei

goh, dat klinkt inderdaad heel gezellig! Jammer dat Okke moest werken, maar misschien komen er nog meer gezellige avondjes.

Groetjes
Nicole

Anoniem zei

Heerlijke avond heb je gehad zo te horen! Vanavond heb ik juletalerken van mijn werk. Dat was anders dan julebord vertelden ze me maar hoe anders dat weet ik niet. Een verrassing dus wat er op de tafel komt te staan.
Je hebt er dus misschien wel hele fijne vrienden aan over gehouden. Net wat je zegt een beter compliment kun je niet krijgen.
EN altijd handig zo'n oppas toch?

Groetjes nancy

Onze omgeving