zondag 28 juni 2009

Daar zijn we weer

Het heeft even geduurd, maar nu weer een update van de laatste weken. Die weken bestonden vooral uit mooi weer, vakantie, nog mooier weer en zelfs heel erg warm.(+30)
We zijn al weer een weekje terug van onze vakantie in Vesterålen. Vesterålen is een eilandengroep in Noord-Noorwegen en ligt tegen het meer bekende Lofoten aan.
We hadden daar voor 10 dagen een huisje gehuurd en hadden dus alle tijd om het eiland ( het zijn eigenlijk meerdere eilanden bij elkaar )te bezichtigen. Maar eerst een lange reis om er te komen. Het is van uit ons gezien nog ongeveer 1300 km. Te veel om in een keer te doen, dus wij deden het in 3x. Na ongeveer 600 km hadden we onze eerste overnachting in een B&B in Snåsa. Het eerste stuk van de route was voor ons wel bekend, maar boven Trondheim waren we nog niet geweest. We hadden mooi droog en zonnig weer bij het rijden en konden dus lekker in het zonnetje zitten als we tussen door even gingen eten/koffie drinken.
De tweede overnachting was op een camping in Fauske ( ongeveer 500 km ). Prima huisje, maar die bedden. Oef dat was toch niet echt lekker slapen. Op de weg naar Fauske passeer je op de E6 een groot bord over de weg waar op staat "Nord Norge"( Of te wel, je rijd nu in Noord Noorwegen ) Een stuk verder passeer je de Poolcirkel. Op dat punt hebben we gestopt en het aparte landschap bekeken. Wel een aparte belevenis dat je voorbij de poolcirkel rijdt. Weer hadden we lekker weer onderweg, dus dat kwam goed uit als we er weer even uit wilden voor wat te eten en wat te drinken.
De 3e dag hoefden we niet zo ver. Ongeveer 2 uurtjes rijden naar Bognes en dan met de boot over naar Lodingen. Een bootreis van ongeveer een uur en op het dek kon je al goed de mooie bergen van Vesterålen zien.
Vanuit Lodingen was het nog een uurtje rijden naar ons huisje. Ons huisje lag ongeveer 20 min rijden van Sortland. Sortland is het middelpunt van Vesterålen. Daar gebeurd het, heb je allerlei winkels en kun je goed vertoeven.
We hebben eigenlijk alle dagen mooi weer gehad. Een dag hadden we regen en toen hebben we Sortland onveilig gemaakt. Lang leve de opruiming!! Mama en ik hebben lekker geshopt. De koffers konden bijna niet meer dicht op het laatst.
De mooie dagen hebben we gebruikt om de eilanden goed te bekijken. Elk deel van het Vestrålen was wel weer anders. Elke dag maak je dan toch wel weer de nodige kilometers, maar wel de moeite waard. Onderweg leuke terasjes en restaurantjes bezocht voor een lekker bakkie koffie en van die heerlijke koekjes, taartjes en wafels. Een dag zijn we naar de Lofoten geweest. We hadden daar zulke fantastische verhalen over gehoord dat we daar ook maar eens heen moesten. We hebben daar in de omgeving Svolvær/Kabelvåg gekeken. Maar wat ons opviel dat het er veel toeristische is dan op Vesterålen en ook de natuur is wat mooier op Vesterålen. Maar misschien hebben we te weinig van de Lofoten gezien om een goed oordeel te vellen.
Ook is er diverse keren gevist. Okke en papa vonden het super om 's avonds een hengeltje uit te gooien. In het fjord waar wij aan zaten wat het wat lastig, maar verder op had je een prima plekje om te vissen. Het mooie van Vesterålen in deze tijd is dat de zon niet ondergaat. 24 uur per dag licht. Zelfs om 12 uur 's nachts staat de zon nog hoog aan de hemel en gaat dan niet onder.

De eigenaar van ons huisje organiseerd ook walvissafari's in combinatie met een papagaaiduiker safari. Dat leek ons wel wat. Maar er begon op zee wat te waaien en met golven van 15 meter hoog gaat zo'n boot natuurlijk niet uitvaren. Het werd dus een beetje lastig. De boot bestemt voor de safari was ook een boot waar je lekker zeeziek op kan worden en daar had ik eigenlijk geen zin in. Ik was al draaierig op de veerboot.De tocht duurt zo'n 6 uur en op de laatste dag konden we nog mee, maar toen hebben we het toch niet gedaan. 6 uur op een kleine boot is lang, de golven waren nog wat te hoog en we hadden geen zin om 6 lang te moeten kotsen. Achteraf is er ook nauwelijks een walvis te zien geweest.
Dus geen walvissen en papagaaiduikers voor ons, maar dat geeft niks. We hebben veel andere leuke dingen gedaan.
En toen werd het al weer tijd om naar huis te gaan. Weer 3 dagen rijden, weer de zelfde overnachtingen. Een hond die het niet meer zag zitten en dus erg uit haar humeur was. Maar het is gelukt. We zijn weer thuis en hebben het mooie weer gewoon in onze koffer mee terug genomen.
De hele week is het hier al vol zomer. Temperaturen van rond de 30 graden !! Heerlijk. Wie zei er dat Noorwegen koud is.

Paps en mams zijn er nog tot overmorgen en we konden dus nog lekker wat doen hier in huis.
Onze nieuwe slaapkamer is zo goed als af. We hebben al 2 kledingkasten verhuist en een ander kastje. Nu nog electra en dan kunnen we ook het bed gaan verplaatsten en de slaapkamer in gebruik gaan nemen. Heerlijk vooruitzicht om wakker te worden met uitzicht op de Glomma en misschien wel wakker worden met uitzicht op een eland die op ons op pad loopt.

We hebben in onze vakantie onze trouwdag (8 jaar al weer) gevierd, maar het kado hebben we vanavond uitgeprobeerd. Een mooie gasbarbeque. Wat een super ding zeg. Niet meer rommelen met kolen of briketten. Hup gas aan en grillen maar.
Eerst zijn we vanmiddag nog met zijn alle even koffie wezen drinken bij Kafé Finnskog. Ik had ook nog de nodige oorbellen te koop en die konden we gelijk even afleveren. Bleek dat ik ondertussen al wat sieraden had verkocht en Okke een foto op canvas. Een vrouw uit een andere regio is er speciaal voor terug gekomen omdat ze de foto van Okke zo mooi vond. Een super compliment natuurlijk. Ook de oorbellen gaan zeker goed lopen. Ik had het bord met oorbellen er nog geen 3 minuten staan of het eerste paar oorbellen ging al over de toonbank.

De foto's volgen nog, het is al laat dus dat doe ik morgen.

M@rcel zei

Hoe zal ik het eens omschrijven..
Toen jullie vertrokken naar Noorwegen, dacht ik hoe zou het ze vergaan daar in Noorwegen? hoelang houden ze het vol? Inmiddels ben ik twee keer op bezoek geweest en heb jullie enthousiaste verhalen gehoord en nu weer jullie laatste verslag over de vakantie het straalt er gewoon van af dat jullie 200% genieten en dat vind ik mooi om te zien. Het is jullie ook van harte gegund. We spreken elkaar snel weer....