maandag 23 maart 2009

We waren er even tussen uit

We waren afgelopen week op vakantie in eigen land. Een weekje naar de westkust. Åfarnes om wel te verstaan. We hadden daar een appartementje gehuurd bij een nederlands echtpaar. We hadden er ontzettend veel zin in en hebben heerlijk genoten van een weekje vakantie. We vertrokken op zondag en dan is het lekker niet zo druk op de weg (ach wat is drukte op weg in Noorwegen) Het was ongeveer 6 uur rijden en we zijn er verschillende keren uit geweest om dingen te bekijken, onze hond uit te laten en foto's te maken. Hoe meer we richting de westkust reden, hoe hoger de bergen werden. Vlak voor onze bestemming begint op weg E136 de "Trollvegen". Prachtige hoge besneeuwde bergen. Zo hoog dat je bijna de lucht niet meer kan zien.
Daarna kom je bij het fjord en dat is al net zo prachtig. Wat wij geweldig vonden is dat er geen sneeuw meer lag op de weg en op de weilanden. Een verademing na al die maanden sneeuw.

Na een warm welkom door de eigenaren, Rob, Astrid, Joep, Sil en hond Toet hebben we de auto uitgeladen en hebben we wat gegeten. ´s avonds hebben we verder kennis gemaakt en lang gepraat over hun en onze emigratie naar Noorwegen.

De eerste echte vakantiedag hebben we wat rondgereden en een bezoek aan Molde gemaakt om zo wat boodschapjes te doen. Verder lekker niks gedaan en lekker gerelaxed.
De volgende dag ging Okke vissen samen met Rob in het fjord. Eerst wel even pieren steken en dan vissen. Helaas vingen ze niets. De kabeljauw liet zich niet vangen.
Ik heb met Nena wat rond gelopen en een bezoek gebracht aan alle schapen die er op deze boerderij zijn. Nena vond het maar niets die beesten. Ook het varken vond ze niet leuk.
Later op de dag nog wat rondgereden en ´s avonds nog wat herten kunnen zien. Er komen veel Edelherten voor in deze streek.

Kristiansund hebben we de volgende dag bezocht. Je kan daar komen dmv de veerboot en dan via Molde doorrijden. Wij zijn om het fjord heengereden en uiteindelijk naar Kristiansund gereden. In het stukje binnenland wat we hadden lag nog genoeg sneeuw, maar aan de kust was alles weg.Onderweg eerst veel regen gehad, maar gelukkig werd het later weer droog. Kristiansund is een leuk gezellig stadje wat op 3 eilanden is gebouwd die weer met bruggen met elkaar verbonden worden .Een gezellig stadje met gekleurde huisjes met een levendige haven. Okke kon zich goed uitleven met de fotocamera.
Daarna richting Molde gereden. Je komt dan langs de Atlanterhavenvegen. Een aantal eilandjes verbonden met bruggen. Een prachtig stukje, aan het eind van de route zijn we gedraaid en hebben we dat stukje nog eens gereden.
´S avonds laat kwamen we weer aan bij het apartement, na zo´n 300 km te hebben gereden.

Dan maar eens een rustige dag inlassen. Heerlijk relaxen aan een fjord. Hengel mee en voor mij een goed boek en genieten maar. Gelukkig was het weer prachtig. Bijna geen wind, veel zon en een goede temperatuur. Eerst zijn we nog wezen wandelen in de buurt van een staafkerk en daarna doorgereden naar het Romsdalfjord. In dat fjord komen bruinvissen (soort dolfijnen) voor. Voor ons natuurlijk spannend om te kijken of we ze ook zouden zien. En ja hoor, wel 5 zien zwemmen. Geweldig gewoon.

Alesund stond ook nog op het programma. Na een rit van bijna 2 uur kwamen we aan in Alesund. Eerst het beroemde uitzichtpunt (Aksla) bezocht. Vandaar uit heb je een mooi uitzicht over de diverse eilanden waar Alesund uit bestaat.
Alesund is ooit na een hevige brand opnieuw opgebouwd in voornamelijk Jugenstil stijl. Diverse gebouwen zien er nog zo uit, maar de meeste al niet meer. Wij vonden het een beetje tegenvallen. Een bezoek aan het zeeaquarium ging niet door omdat het in het laagseizoen al vroeg dicht gaat.

Wel in de haven de Rainbow Warrior ( het schip van Greenpeace ) gezien.

Op de terugweg hadden we plannen om snitzels te gaan eten bij een Nederlandse uitbater. In de wijde omgeving wordt hij wel `Harry Snitzel` genoemd.
Hij verkoopt er in zijn restaurant-camping echte snitzels en niet die dingen die ze hier verkopen met alleen maar gemalen vlees.

Helaas was de keuken al dicht, maar mochten we toch nog even een overheerlijk hollands fricandeltje eten. Mmm. In de keuken wat gekletst en de rest van de familie ontmoet. Erg gezellig. En dan weer doorrijden naar het apartement.

Onze laatste echte vakantiedag brak aan. Okke ging weer vissen met Rob en ik heb met Astrid gekletst over het maken van sieraden. Zij doet dat en ik ook, dus leuk om even te kijken wat zij allemaal maakt.
`S avonds nog een borrel gedronken met z´n alle en na een korte nacht weer in de auto huiswaarts.

Al met al een heerlijke week gehad. Veel gezien en gedaan en leuke contacten opgedaan.
Rob en Astid, bedankt voor de heerlijke week bij jullie.

De foto's staan hieronder.
Van 2009-03-24 Afarnes

Anoniem zei

Heerlijk zeg!
Jullie hebben er echt van genoten zo te lezen.
Dat is lang geleden een echt nl fricadel. Nu heb ik de voorkeur voor kroket. Die mis ik af en toe echt. Ik haalde ze in NL ook bijna nooit maar nu je ze niet kunt halen dan mis je het he;)

Groetjes Nancy

Anoniem zei

Ohh heb lekker meegenoten van jullie verhaal en vakantie !
Echt lekker een weekje weggeweest !
En wat een mooie foto's, wat een leuke stadjes !
Beviel het goed zo met Nena mee op vakantie?
Gerlinda ga zo door met blogjes maken...
Is wel heel leuk om zo af en toe ff wat te lezen over en van jullie !!!

Heel veel liefs uit Apeldooooorn en Dieren ;-)